dinsdag 15 juli 2014

Van Triacastela naar Santiago

Ook het laatste grote 'obstakel' op weg naar Santiago hebben we vandaag bedwongen. ( Obstakel is geen goed woord voor het prachtige dal waarin we naar boven klommen) We klommen in drie en een half uur van Trabadelo naar O' Cebreiro boven op de bergrug die GaliciĆ« scheidt van de rest van Spanje. Klimmen gaat ons steeds beter af. We voeren geen gevechten meer met de berg. We passen ons (verzet) aan. 
In de eerste weken van onze tocht heb ik bij het klimmen vaak moeten denken aan de mooie mindfulness meditatie van Edel Maex over 'de berg'. 'De berg wordt niet aangetast door alles wat er buiten gebeurt.' Zo merkte ik dat de berg zich ook niks aantrekt van mijn zuchten en vloeken. Er is maar een oplossing: ik zal me moeten aanpassen aan de berg.
We klimmen nu vaak met Spaanse mountainbikers. Zij op het onverharde pad, wij op de weg. Een jong stel zien we nu dagelijks wel drie keer. Bij de rustplaatsen vertrekken zij eerder dan wij, maar bij de volgende rustplaats zitten wij al met een pilsje  op het terras als zij uitgeput bovenkomen. Klimmen doen we waarschijnlijk even snel, maar dalen over de weg gaat veel sneller. 




Gisteren sliepen we in het mooie hostel dat Elly en haar Spaanse man in Trabadelo hadden opgeknapt.  Vandaag in een albergue waar wij duidelijk de oudsten zijn. Veel Spaanse en Duitse studenten die in hun vakantie een (klein) deel van de camino lopen. 


We naderen Santiago; nog 2 of 3 fietsdagen. Dus onze gesprekken gaan over het afronden. We hebben een fantastische tijd. We genieten met volle teugen, maar.... 


SANTIAGO DE COMPOSTELA  2732 km



Donderdagmiddag 17 juli 2014 kwamen we aan in Santiago. We hadden enkele zware fietsdagen met veel klimmetjes.  Veel eucalyptusbossen en veel jonge mensen onderweg .
Pas de volgende ochtend hoorden we in de Huiskamer van de Lage Landen, over de ramp met de MH 17 die plaats vond op de middag dat wij de laatste kilometers van onze tocht reden. We werden uitgenodigd voor een speciale viering in een zijkapel van de kathedraal op zondag om de slachtoffers de herdenken.
De dagen in Santiago waren wat onwezenlijk. De vreugde over het voltooien van onze toch werd vermengd met het verdriet en de vragen die deze ramp opriepen.





















3 opmerkingen:

Anoniem zei

Hoi, ik vind jullie beschrijvingen zo ontroerend en uitnodigend mooi. Ik heb spijt dat ik geen steentje heb meegegeven, maar symbolisch leg ik ook een steen. Beleef de laatste dagen intens!
Hannie

R en C zei

Heel veel succes deze laatste dagen, mooie ervaringen in even zo mooie verhalen!!! Het gaat jullie goed.

Groetjes Ronald&Corina

Anoniem zei

Hans en Hanneke geniet van die laatste dagen naar jullie einddoel. Liefs Barbara en Cas van Werkhoven