maandag 9 juni 2008

Belorado

Weer een regenachtige en koude dag (13 graden) op weg naar Belerado. Ook nu volgen we vaak de grote doorgaande weg van Logrono naar Burgos. Het Spaanse landschap is veel wijdser dan een groot deel van het Franse landschap. En zoals elke geograaf weet heeft dat ook invloed op het gedrag van mensen. Een voorbeeld uit het pelgrimsleven van Hanneke:


Woensdag 4 juni zijn we al een hele tijd onderweg wanneer ik heel nodig moet plassen. Van de Franse natuur ben ik gewend dat er veel bomen en struiken zijn maar helaas is dat in dit Spaanse gedeelte niet. Ook een bar of restaurant zijn niet voor handen. De nood is wel heel erg hoog en ik bedenk dat ik bij de eerste deur die in aanmerking komt naar binnen zal gaan. Ik vind er een met bibliotheek erop. Ik verwacht dat ze daar wel een wc hebben. Op de eerste verdieping zie ik niets. Nog 2 trappen op. En jawel, een deur met een damesicoontje erop. Voor me zie ik ook een kleuterklas en ik vraag toestemming aan de juf om naar het toilet te mogen. Natuurlijk geen probleem. Wanneer ik terugkom en wil bedanken komen juf en alle kinderen (4) vrolijk op mij af. In de hal hangt een wereldkaart. Juf , kinderen en ik voor de kaart. Ik moet vertellen hoe ik heet en uit welk land ik kom. Ik moet aan de kinderen wijzen waar Nederland ligt. Er wordt een fiche gemaakt met mijn naam erop en een van de kinderen mag het op Nederland prikken. Er zitten al meer fiches op met namen die zijn op Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk geprikt. Er wordt ook nog een kaart gemaakt met mijn naam adres beroep etc. Daarna gaat de hele club mee naar beneden want er moet een foto gemaakt worden van alle kinderen en mijn reisgezelschap. Juf belooft dat ze de foto zal mailen. Lachend en zwaaiend neen we afscheid.

7 opmerkingen:

Anoniem zei

Hoi Hanneke,

lieve Spaanse kleuters zeker? Hier prachtig weer, ik ga gauw aan het werk, het is 8.15 uur, groetjes, Margo

Anoniem zei

HOI HANNEKE EN HANS.
WEER EEN STUKJE DICHTER BIJ JE DOEL.
DAT HET LOPEN GEMAKKELIJKER GAAT ,IS GOED TE BEGRIJPEN,JE HEBT AL ZOVEEL KM IN JE BENEN ZITTEN.
HAN ,LEUK DAT JE EVEN VOOR DE KLAS HEBT GESTAAN.
WAT EEN POTJE PLASSEN KAN DOEN.
LUITJES, GENIET NOG VAN JULLIE TOCHT.
GROETJES JAN EN ANNIE R

Anoniem zei

Hallo pelgrims
jullie zijn nu al ver gevorderd.Na regen komt zonneschijn en ik hoop dat jullie nog veel goed weer krijgen.lekker genieten van de natuur en lieve mensen,ik denk veel aan jullie.BUEN CAMINO !!!
veel groetjes MAYA

Anoniem zei

hoi Hanneke en Hans,

Ik heb weer even bijgelezen, leuk hoor al die verslagen en het leest lekker.

Eens een juf altijd een juf?

Fijn dat het goed gaat, op naar het volgende!

Sylvia

Anoniem zei

hallo familie

Het is nog steeds genieten als je jullie verhalen weer leest ondanks het weer dat maar niet wil veranderen helaas. Nog even moed houden maar met de vriendelijkheid waar jullie mee worden ontvangen daar heb je eigenlijk geen woorden voor. Zeker deze mensen die al zoveel pelgrims voorbij zien gaan dan zie je en voel je deregen niet maar is het de zon die toch voor jullie schijnt. Veel groeten en tot ziens elly.

Anoniem zei

hanneke dankjewel voor je bericht vorige week het moet voor jou toch thuis komen zijn zo'n volle klas en dan toch ook hier weer dat warme onthaal,wat je in Frankrijk zo gewend was,geweldig.jammer van het slechte weer.succes nog met de laatste loodjes.
groetjes bep en berry

Anoniem zei

Hans en Hanneke
Even een kort berichtje van ondergetekende. Ik ben jullie tot op 2 dagen genaderd, en de kans zit er dan toch misschien in dat we elkaar ontmoeten. Geef me wel de kans, op dit moment,zondag 15 juni, ben ik in Fromista. Door een blessure van harrie loop ik sinds een week alleen.
Groetjes, Frans de Graaf