maandag 21 april 2008

Vezelay rustdag

Zondag 20 april, precies een maand na ons vertrek, kwamen we in Vezelay aan. We werden vergezeld door 2000 wandelaars die op deze dag de jaarlijkse wandeltocht Auxerre naar Vezelay liepen. Een mooie ervaring om met zoveel mensen opweg te zijn naar 'la colline éternelle'.Dus de hele dag bonjour; bon courage; saint Jacques ????? In het huis van het klooster sliepen ook Frans en Bob die we al eerder ontmoet hadden. Dus een gezellige avond van bijkletsen. Zij gaan vandaag weer verder. Bob door de Morvan naar Le Puy en Frans via ongeveer dezelfde route dan wij, dus richting Nevers. Wij hebben rustdag en dus tijd om het stadje te bezoeken en in de Basilique de dienst bij te wonen.
De voorafgaande dagen is het gelukkig geleidelijk wat warmer geworden. Hans had veel last van de koude wind.
Ook zaterdag werden we op onze tocht een tijdje vergezeld. Dit keer door een hond. Anders dan de meeste honden hier, stond hij niet te blaffen om ons zo snel mogelijk het dorp uit te jagen, maar liep hij vanuit een boerenerf rustig met ons mee. Na een paar km probeerden wij hem terug te sturen; zonder resultaat. Vlak voor het volgende dorp stopte een auto, de boer gaf ons een hand en zei: "Ah, St. Jacques." Hij kwam zijn hond ophalen en vertelde dat die steeds een stuk meeliep als er pelgrims door het dorp kwamen.
Dit soort ontmoetingen kleuren een sombere dag weer zonnig. Op een andere koude dag was het een gesprekje met kinderen toen we op de middag ons brood zaten te eten in het centrum van het dorp.
In het begin van de week liepen we door eindeloos groene velden van graan en koolzaad. We genoten van de zilver groene golven die door de wind in de velden gejaagd werden. Eindeloze groene velden met hier en daar een eenzame boerderij als een schip op een groene oceaan. Daarna kwamen we in de wijngebieden van de Bourgogne bij Tonnerre en later Chablis. We merkten dat de wijndorpen duidelijk rijker zijn dan de 'graandorpen' En sliepen ook een dag bij een wijnboer.
Vandaag studeren over de route voor de volgende maand.

9 opmerkingen:

Anoniem zei

Hoi Hans en Hanneke.
Ik ga het weer voor de zoveelstekeer proberen,om dit mailtje te versturen.
ik hoop dat het weer wat beter is geworden,dan gaat het lopen ook makkelijk.
wij genieten van de verslagen die jullie doorsturen.
veel succes,en de groetjes.
Jan en Annie

Anoniem zei

hoi hans en hanneke
goed zeg dat je ondanks alle tegenslagen van de eerste week toch in een maand in Vezelay bent aangekomen.heb je mijn mail over de bruiloft niet gehad,ik wacht op een reactie.groetjes bep

Anoniem zei

Hallo Hanneke en Hans,

hoop dat jullie net zo'n fijn weer hebben als wij. Vandaag was het schoolreisje, de hele dag zon, perfect. Mooi gezicht, alle kleuters in 4 huifkarren. Succes met jullie programma voor de komende maand.
Groetjes, Margo

Anoniem zei

Lieve juf Hanneke,

Ik hoop dat het goed met je gaat.
Ik zal je missen. Gelukkig heb ik die Jacobsschelp. Ik kan dan toch nog aan je denken.
Ik hoop dat je snel terugkomt.

Liefs,
Julia Lijding

Anoniem zei

Hoi Hanneke en Hans
Jullie hebben echt een talent voor schrijven!
Jullie zijn al een eind op weg, liggen jullie op schema?
Hier is de vakantie begonnen, wij gaan lekker genieten, maar niet zo avontuurlijk.
lieve groetjes Ad en Lianne

Anoniem zei

Hallo stoere lopers..!!
Knap van jullie, door weer en wind en weer...wind...
Al best ver vind ik, Vezelay.
Gelukkig geen "dip" deze keer..
Weer zal lijkt mij een belangrijke rol spelen: als het droog is en zeker als ook nog eens de zon gaat schijnen...tja...dan wordt alles aangenamer, mooier en krijg je meer energie om door te gaan.
Voel met je mee Hanneke, hoop voor je dat op jullie verdere reis de "dips" achterwege blijven,.... nou ja alleen misschien nog met een "sausje" dan....
Weet niet of jullie het weten, maar over 2 weken ga ik ook een deel Jacobs-route doen..op de (race)fiets..en dan vanaf Pyreneeen terug naar Tilburg, zo'n 1.300 km.
Wil dit in 13 dagen doen. Hee..misschien kom ik jullie daar nog tegen, of w8 ik zit westelijker: Bordeaux oa..?!).
Nou, geniet en laat de "bon courages" jullie naar Compostella brengen. Veel succes!! René.

Anoniem zei

hoi wandelaars ook even een berichtje via deze site want ik vind het zo leuk jullie verhalen. het geeft soms het gevoel dat ik zelf door de omgeving loop.Binnenkort zijn wij er ook maar rijden dan langs de velden en hopen jullie dan in te halen en dan claxoneren we wel hoor als we jullie zien want jan-peter vind dat altijd leuk. groetjes elly

Anoniem zei

hallo juf Hanneke

ik hep mijn zwemdiploma A gehaalt. knap he?

wij zijn ook nog op schoolrijsje, naar de vossenberg geweest. Niet te voet, maar met de huifkar. het was erg leuk.

Hoe gaat het met je voet, is hij weer helemaal beter?

joris

Anoniem zei

Hallo Hanneke en Hans,

Ik ben geen hondenliefhebber maar dit vind ik wel een bijzonder hondenverhaal.

Groetjes Irene