dinsdag 15 april 2008

Bar sur Seine

Anders dan verwacht, blijken de Fransen warm te zijn en het het weer in Frankrijk koud. Regelmatig worden we gegroet met een brede glimlach. Men knippert met de lichten van de auto, steekt de hand op of roept 'bon courage'.
Zaterdag nodigde mevrouw Pepin ons uit op de koffie in haar huis. Maar het was etenstijd, dus kon het niet bij koffie blijven. We moesten aan het déjeuner.
En volgens de Fransen moet dat uitgebreid en in een bepaalde volgorde. Eerst een aperatief en daarna verschillende gangen. In plaats van een kwartiertje koffiedrinken, zaten we ongeveer 2 uur aan tafel. Gelukkig was het nog maar 10 km naar onze chambre d`hôte in Souligne. Een mooi dorp met een prachtige houten kerk.
Toen we zondag aan het eind van de middag Brienne le Château binnen liepen, zagen we in de verte een schelp achter op een rugzak. Daar stond Maria voor een gesloten hotel te bellen. (Trouwe lezers kennen haar nog uit Namen). Samen gingen we naar het Office de Tourisme. Daar kregen we de sleutel van het 'local de nuit' voor een gratis overnachting. Gezellig samen eten en bijkletsen. Met veel bewondering horen we haar verhaal over hoe ze nog steeds via de Gr 654 haar weg probeert te zoeken. Wij hebben al lang besloten om niet op deze route te blijven aanmodderen.
Maandag bij het vertrek regende het al en er stond een koude wind. Omdat wij naar het zuid westen lopen en de depressies uit die hoek Frankrijk binnen komen, hebben we altijd tegenwind. We liepen een 'eigen' route van meer dan 10 km door een groot bos. Ondanks het weer kunnen we dan toch genieten van de natuur. Een uur voor het einde brak er een onweer los. Regen en hagel wisselden elkaar af. Drijfnat en koud kwamen we op onze slaapplaats. Hanneke had haar eerste grote dip. Nat, koud, zere benen en al zo lang van huis. We hebben de hele avond op het 'grand lit' onder de dekens gelegen en zijn om 21.30 uur gaan slapen.
We hebben de vlakte van de Marne achter ons en zitten in de heuvels tussen de Champagne en Bourgogne. Op de hoogte van Troyes. Vandaag staken we een wild stromende Seine over, die moeite had om al het regenwater van de afgelopen dagen af te voeren.
Het was bewolkt, droog en soms scheen een mager zonnetje. Voor morgen hebben ze zon beloofd, maar overmorgen weer regen.

7 opmerkingen:

Unknown zei

Hoi Hans en Hanneke

Met veel belangstelling lees ik steeds jullie blog. De beschrijvingen van wat jullie allemaal tegen komen vind ik leuk om te lezen.
Hou vol, ondanks de regen!

Caroline Schouten

Anoniem zei

Lieve juf Hanneke,
ik was vandaag heel verdrietig en huil heel veel weet je waarom ? Ik kom niet bij mijn beste vriendin Sam in de klas en ik mis jou.
gr en een kus van : Babet


Wat een verdrietige dochter hebben we vandaag !!!! hopelijk komt het nog goed. Fijn dat bij jullie alles goed gaat ook hier in Riel snakken wij naar de zon hopelijk komt de zon snel, dat wandelt wel een stuk prettiger. Mooi om elke keer de leuke verhalen te lezen ik lees ze altijd hardop voor voor Babet en ze snapt maar niet dat het zo lang duurt voordat jullie Frankrijk uit zijn.


Heel veel groetjes Mark en Ellen Bastiaansen

Anoniem zei

Hoi Han,
Hou vol, over twee weken zijn we er om lekker bij te kletsen. Ik heb er zin in. Groetjes Annet

Anoniem zei

hallo pelgrims
het schiet al aardig op . Ik lees geregeld jullie verslagen en hoop echt dat het warmer wordt .als het warmer is loopt het veel fijner.Ik hoop dat je snel over je dipje bent.ik duim voor jullie en wens
BUEN CAMINO groetjes Maya

Anoniem zei

Hoi Hans en Hanneke.
Knap wat jullie doen,hanneke houd moed.
Wij volgen jullie op de voet.
erg leuk om het zo te volgen.
Groetjes Jan en Annie R

Anoniem zei

Hallo Hanneke en Hans,

een paar dagen niet gekeken en van de collega's gehoord, dat ik achterliep met jullie verslag. Jullie komen fijne mensen tegen, dat lijkt me toch ook heel bijzonder. Tot de volgende keer maar weer,
Margo

Anoniem zei

Hoi Hans en Hanneke,

Dat hoort er denk ik allemaal bij Hanneke, een keer een dip. Je komt er vast weer sterker uit. Geniet van al het moois wat op je pad komt. Op naar het mooie weer, dat willen we hier ook wel.
Lieve groetjes Lianne en Ad