woensdag 2 juli 2008

Santiago de Compostela

We zijn er ! Gisteren, 1 juli, liepen we om 12.30 uur het grote plein voor de kathedraal op. Na 98 wandeldagen, 6 rustdagen en 2270 km lopen.
Aankomen na zo'n lange tocht geeft een vreemd gevoel. Een vrouw uit Israël vergeleek het met het lezen van een heel goed en spannend boek. Je wordt er door in beslag genomen en wilt blijven lezen. Je wilt de afloop weten en toch weet je ook dat de afloop een einde maakt aan een fijne (lees)ervaring.
We hadden gelukkig even de tijd om samen te genieten. Veel van onze tochtgenoten van die dag waren in de pelgrimsmis die om 12.00 uur was begonnen. We waren ontroerd toen we van Anna het bericht kregen dat ze ons gezien had op de webcam.
Rond 1 uur stroomde de kathedraal leeg en begon het begroeten van veel pelgrims die we in de afgelopen weken ontmoet hadden. Dit is het meest indrukwekkende deel van het aankomen in Santiago. Lieve, ontroerde, vermoeide, gelukkige mensen om je heen uit allerlei landen. Natuurlijk zochten de mensen van de 'lange weg' elkaar op.
Hierna het 'officiële' gedeelte van het aankomen: het ophalen van het "compostela" op het pelgrimsbureau.
Onze namen werden in het latijn op een oorkonde geschreven, natuurlijk pas nadat de stempels gecontroleerd waren.
We zochten snel een kamer om uit te rusten en vandaaruit de stad rustig te gaan bekijken.

Maandag, 30 juni, was voor Hanneke natuurlijk ook al een speciale dag. We vierden haar verjaardag onderweg. Marina en haar moeder hadden gezorgd voor Santiagotaart bij de eerste koffiestop. En in de middag op het terras tegenover de herberg toastten we met een grote groep pelgrims op haar gezondheid. Ook Bea kwam net aanlopen. We hadden haar sinds Leon, 2 weken geleden, niet meer gezien.

Vandaag voor het eerst sinds 9 mei niet meer in het wandelritme. We sliepen uit tot 8 uur. Regelden op het station onze terugreis en bezichtigden de kathedraal.
In de kathedraal voerden we het aankomstritueel uit: het omarmen van het grote beeld van de heilige Jacobus.
(Via een klein, door miljoenen voetstappen uitgesleten, trapje klim je tot achter het beeld en leg je je armen om zijn schouders). Daarna om 12.00 uur de pelgrimsmis. We hadden geluk want er werd met het grote wierrookvat door de kerk gezwaaid. Ook nu weer het hartelijk begroeten van vele pelgrims. Bea was gisteren in de loop van de middag aangekomen. Marina , Mathias en haar moeder vanochtend vroeg. Ook Frans en Harrie uit Diessen kwamen in de loop van de ochtend aan.

Morgen met de bus naar kaap Finisterre (het einde van de wereld). Vrijdag om 9.04 uur vertrekt de trein voor een terugreis van meer dan 24 uur. Zo kunnen we langzaam wennen aan het einde van onze tocht.

13 opmerkingen:

Anoniem zei

Hallo Hanneke en Hans,
Van harte gefeliciteerd met het volbrengen van deze lange tocht.Ik heb veel bewondering voor jullie en zie er naar uit je terug te zien, Hanneke.
Groeten, Lilian

Anoniem zei

Wat een prestatie!!!! Gefeliciteerd!!!! Ik vind het een mooie vergelijking, de reis naar Santiago vergelijken met een mooi spannend boek. Maar dan wel een boek dat voor altijd in jullie boekenkast zal blijven staan. Nogmaals petje af voor jullie prestatie. Veel plezier in Spanje en een goede terugreis naar Nederland toegewenst. Irene

Anoniem zei

Gefeliciteerd met het behalen van de eindstreep. Knap, hoor !!
En een goede terugreis.

Groeten van Ad, Tonny, savio en Andrea

Anoniem zei

Hallo Hans en Hanneke,

Gefeliciteerd met het bereiken van santiago! hier bereiken we het einde van het schooljaar met de daarbij horende stress... fijn dat jullie genieten de mis en de mensen in Spanje

Groet,

Job

Anoniem zei

chapeau, chapeau, chapeau,
en dan buig ik heel diep voor jullie.
connie

Anoniem zei

Hoi Hanneke en Hans

Ik weet maar een ding te zeggen:
GE-WEL-DIG!!!!!!!!
Jullie mogen trots zijn op jezelf
Lieve groetjes Ad en Lianne

Anoniem zei

Ontzettend goed van jullie, proficiat met jullie prestatie,
goede reis terug,
groetjes, Margo

Anoniem zei

Hallo Hanneke en Hans.
Proficiat,met het behalen van jullie Santiago tocht.
Wij hebben genoten van jullie verslag,en kregen steeds meer bewondering van jullie kunnen en doorzettings vermogen.
geniet nog van de laatste dagen ,en de terug reis.
een goede thuiskomst .
groetjes ,en bedankt voor de mooie verslagen.
jan en Annie R

Anoniem zei

Beste juf Hanneke en Hans,

Allereerst van harte proficiat met deze ge-wel-di-ge en buitengewone prestatie! Jullie hebben "het" gehaald. Maar zeker de reis ernaartoe is natuurlijk al hét doel op zich. Prachtig dat jullie het zo mooi hebben afgesloten met alle pelgrims aldaar. Vanuit Riel ook nog een toast op je verjaardag. Vandaag hebben we een prachtig boek van Mats gekregen met een mooi verhaal achterin over de afgelopen jaren, nu hij jouw groep 2 verlaat. Hieraan heb jij als juf natuurlijk ook nog meegewerkt.Bij deze dus dank voor alle betrokkenheid van de afgelopen jaren (over 10 jaar zullen we zien of hij dan nog zo "voorbeeldig" is..;-D)
Mats wil zelf ook nog iets schrijven. Komt ie: hoi livu juf,ik von het hil gezellig.ik hep groep2 gehaalt, en kom nog wel eens kletsen. Want ties zit er tog nog. groetjes Mats

Anoniem zei

Hanneke, gefeliciteerd met je verjaardag. Een paar dagen te laat, maar dat komt omdat we je blog niet dagelijks checken. Wel van harte gemeend. Verder proficiat met het behalen van jullie doel zonder noemenswaardige tegenslagen. Tot ziens thuis.

Hans en Marja.

Anoniem zei

Hallo meneer van Zon, het is al een tijdje geleden volgens mij dat ik een berichtje achterliet xD dus dacht, ga er weer eens op los schrijven. Muahaha xD. U heeft een lange reis achter de rug volgens mij haha. Alweer bijna onderweg terug. Ik heb zelf ook veel meegemaakt. En ik weet niet of u erin geinteresseerd bent, maar dacht, ik vertel het u gewoon. Volgend jaar ga ik eindelijk weer eens naar school. Ga het VAVO doen, en zo proberen de Havo toch nog te halen. Dus ik kom nog af en toe langs om mooi met mijn punten te pronken. hahaha ja mijn ego is ook groter geworden xD. ik hoop u dus volgend jaar weer te zien :p kunt u me misschien ook zelf vertellen over de reis. Wie weet.

Dus tot volgend jaar misschien

Groetjes Bonita

Anoniem zei

Hallo Hans en Hanneke,

Geweldig dat jullie eindelijk in Santiago de Compostela zijn aangekomen! Wat een overwinning zeg! Een nieuw hoogtepunt in jullie leven!
Vanochtend dacht ik er ineens aan: waar zou meneer van Zon nou eigenlijk zitten? Dus ik snel kijken op de website (bij Bonita tijdje terug opgevraagd), blijkt dat jullie alweer onderweg naar huis zijn :) Nog gefeliciteerd met de verjaardag van Hanneke trouwens! Wel apart inderdaad om die dag "onderweg" te vieren.

Ik zou zeggen: geniet nog van jullie terugreis en denk vooral veel terug aan deze bijzondere tocht met veel warmte en kracht! Ik moet zeggen dat ik een leraar met zoveel doorzettingsvermogen nog nooit eerder gehad heb en ook niet snel verwacht te krijgen! Als iemand nu zegt dat hij of zij veel doorzettingsvermogen heeft dan kan ik in ieder geval mooi zeggen: nou ik weet zeker dat je één persoon (of eigenlijk 2, Hanneke erbij) niet kunt overtreffen. En dat is zo, daar leggen ze zich dan mooi bij neer als ze dit verhaal horen. Wilt u mij nog een laatste belofte doen? Dan ben je echt van mij af (als leerling): beloof mij, dat als mensen je naar beneden willen halen (bijvoorbeeld leerlingen), je denkt aan het doorzettingsvermogen dat jij hebt bewezen samen met Hanneke? Ik weet in ieder geval zeker dat geen enkele leerling dat doorzettingsvermogen heeft!

Heel veel groetjes en ik zie u nog wel een keer op het station of op school!

Linda Janssen (heb trouwens mijn havo-diploma gehaald)

Unknown zei

Beste Hans en Hanneke

Gefeliciteerd! Wat een prestatie!

Caroline