zaterdag 11 februari 2017

Te voet op weg naar Rome.  2016

Als je eenmaal pelgrim bent, stop je niet. Tijdens vakanties in de Ardennen hadden we al enkele malen de Gr 5 ontmoet. Dus het lag voor de hand om die te gaan volgen richting Rome. In verschillende schoolvakanties liepen we stukken in België en Luxemburg. In 2012 bereikten we de grens van Luxemburg en Frankrijk. Helaas kreeg Hanneke steeds meer last van haar voet. Lange tochten met een rugzak zaten er niet meer in. We stapten over op de fiets.





In het voorjaar van 2016 begon het bij mij toch weer te kriebelen. 
Eind augustus nam ik de trein naar Dudelange in het zuiden van Luxemburg.
In het het natuurpak Haard nam ik de route weer op. Na dit voormalig dagmijnbouw gebied, werd ik op de Franse grens welkom geheten door de eerste rood wit tekens van de GR 5.

Helaas was er na 100 meter Frankrijk geen enkele aanduiding meer te vinden. Nu kwam mijn nieuwe GPS goed van pas. Voor het eerst had ik de route thuis in dit apparaat opgeslagen. Pas na 2 dagen zou ik in de buurt van Rombas weer vernieuwde rood -wit tekens tegenkomen.




In dit stuk Frankrijk is het niet eenvoudig om op de route slaapplaatsen de vinden. Ik had thuis goed uitgezocht waar en hoe laat er bussen vertrokken uit dorpjes bij de route naar Thionville en Metz. Daar had ik hotels geboekt. Met het openbaar vervoer lukte het gemakkelijk om zo 4 mooie wandel dagen te hebben. Niet te lange dagen, want  s'middag moest ik op tijd bij de bushalte in het dorp zijn; anders zeker een uur of soms 2 uur wachten. In de ochtend terug van de stad naar de route. Dit moest ook zorgvuldig gepland worden. Het voordeel was ook dat ik in de avond de tijd had om de stad een beetje te bezoeken. Vooral Metz bekoorde mij. Indrukwekkend station ; prachtige kathedraal; oud centrum; lekker eten op de Place Saint-Jacques (daar is ie weer !).

 Vooraf was ik wat bang dat deze route in een groot oud mijnbouw en industriegebied mij niet zou bekoren. Maar dat viel alles mee. De route liep voornamelijke door bossen langs de wat steilere hellingen helemaal aan de rand van het brede Moezeldal.



Geen opmerkingen: